Selasa, 11 Januari 2011

~ AKu Masak, Percaya TAK?

Smlm petang, makan dah tapi tak puas. Sikit sangatlah, tu yang masak hari ni..Sedap @ tidak, hanya tekak aku yang rasa. Ashben tak makan mee, tapi kalau keaw teow dialah hantunya. Tapi aku dah muak pulak...

Bahannya simple jer



Bahan-bahan: 

bawang merah
 bawang putih
halia (1 inci)
sup bunjut
serbuk ketumbar
jintan manis
jintan putih
kayu manis
buah pelaga
bunga cengkih
bunga lawang

Cara menyediakan masakan:

# Rebuskan isi ayam, kemudian angkat.

# Tumis bawang merah, bawang putih dan halia sehingga wangi. Masukkan kayu manis, buah pelaga, cengkih dan bunga lawang. Setelah naik baunya, masukkan air rebusan ayam tadi bersama sup bunjut.

 # Biarkan sehingga kuah mendidih kemudian ditambah garam, serbuk perasa serbuk lada hitam dan lada putih.


Cara membuat sambal kicap:

chili padi
Air secukupnya
Sedikit kicap pekat
Garam secukup rasa

Cara membuatnya:
# Campurkan semua bahan di atas dan mesin hingga lumat kemudian didihkan. 
  • Mee Kuning mesti direbus terlebih dahulu kemudian ditoskan, kalau tak mesti rasa asidnya.


Bahan hiasan lain:

200 gram daun sup dipotong

100 gram bawang goreng
  
Isi ayam di carik2


Jemput makan.... :)

6 ulasan:

Mrs.Afiq berkata...

huhuh..percaya la jugak;)..bak mai sini. mak nak rase nokss!!

AyeshaRamlee berkata...

nanti kalau kawwe buat, mak datang tau... :p

Mrs.Afiq berkata...

okeh;)

fdzurita berkata...

uikkk nmpk sedapppppp...nak jugakkkk..

A y e s h a Ramlee berkata...

@Mrs.Afiqtapi aku selalu buat kenduri kat uma mentua, setapak KL.. nanti ko datg tau, selalu jugaklah... tp kalau jemput tk pernah budak2 budi nk dtg.. so sad.. :D

A y e s h a Ramlee berkata...

@fdzuritananti klu ayesha buat, ayesha jemput akk sekali tau.. :)

Tiny Hand With Animated Rainbow Hearts