Sabtu, 5 Mac 2011

TUTORIAL : Timbang berat blogspot.com

Cop nak tanya, ada tak korang rasa apa yang aku rasa 'lambat loading', tak kisahlah hari ini @ sebelum ini, kenapa tanya sbb tadi aku rasa mcm lambat tapi sebelum tukar BGround ni rasa biasa je. Ke belog aku yang tengah mengawan... 

Tapi untuk kepuasan sendiri walaupun masih tertanya2 " betul ke?, macam ne nak tahu?, berapa KB sebenarnya? dan bla..bla..bla.. siasat punya siasat, aye jumpa 2 pengukur yang lengkap 'kot'..

1) Pakai  iwebtool speed test : Tinggal masukan URL Blog , klik Submit nanti akan tahu seberapa berat Sizenya (KB) dan berapa lama loadingnya (seconds).
Ada yang kata normalnya 100 KB. Bermakna blog Ayesha Ramlee berjaya DIET.. Ujian kedua, saya guna Tool Stopwatch. Namanya pun 'stopwatch' jadi kita akan tahu berapa tahun untuk loading blog.
Lama ke?   
jadi apa yang perlu kita lakukan:

1. Hapuskan Widger/script yang Xpenting sangat, hal ini berdasarkan kepada : 
• Apakah widget ini sangat anda perlukan ?
• Apakah widget ini mempunyai nilai / kegunaan bagi pembaca
• Apakah pembaca anda akan mengeluh plus marah jika anda menghapus widget dari blog anda?
2. Kurangkan jumlah atau saiz picture yang anda gunakan.

 oleh itu, saya akan mendietkan belog saya bermula sekarang..

6 ulasan:

niesz berkata...

so far, ok la..dah x berat sgt..rasa2 niesz punye berat x..hehe..

Blogger Girl berkata...

@niesz niesz punya okey je.. semalam tuka bground terus slow... adoiiii

NADIA berkata...

selamat menurunkan berat belog dan berat empunya belog, ahakz....

b l O g g e r g i r l berkata...

@NADIA hahaha, akak memg kurus okey :p

Nur Anis Fazlin Adib berkata...

belog saya kecik sngt

b l O g g e r g i r l berkata...

@Nur Anis Fazlin Adib anis, mari kita tambah menambah... :)

Tiny Hand With Animated Rainbow Hearts