Selasa, 22 Mac 2011

Plantar Fasciitis?

Saya nak share apa itu Plantar Fasciitis. sejak akhir2 nie, selalu sangat tumit kaki nie sakit, lagi2 taim nak berjalan, kalau pijak simen punyalah sakit. ada rasa nak nagis tau, sakit gilew.. maka saya memulakan sesi pencarian di G O O G L E, dan ketemui ini ' Plantar Fasciitis'..


Ianya adalah keradangan (inflammation) pada plantar fascia (lapisan pelidung keras) pada tapak kaki, yang menyambungkan tulang tumit (heel bone) kepada jari kaki. Mudah nak tahu andai kalian mengalami sakit pada tapak kaki, terutama pada bhgian tumit dan akan terasa pada waktu pagi atau ketika berdiri lama.

Antara punca2 kearah sakit ini:

  • Aktiviti fizikal berlebihan seperti ahli sukan, pelari jarak jauh
  • Arthritis- penyakit sendi tertentu menyebabkan keradangan pada tumis seterusnya menyebabkan plantar fasciitis
  • Diabetes- PF lebih biasa berlaku pada penghidap diabetes
  • Faktor mekanikal kaki- seperti orang yang 'flat-footed' atau cara berjalan yang salah
  • Pemakaian kasut yang salah- kasut 'high heels', bertapak nipis atau terlampau longgar yang tidak menyokong keselesaan kaki.
  • Berlebihan berat badan

Jika kalian kearah seperti yang saya nyatakan sila2lah ambil perhatian.. nak jawap soalan akhir 'berlebihan berat badan' coppp, saya tak macam itu okeyyyy :)

2 ulasan:

hitammanis berkata...

oh, kita serupa.....namun problem aku mungkin yg last tu kot.

b l O g g e r g i r l berkata...

@hitammanis mari kita lakukan sesuatu...

Tiny Hand With Animated Rainbow Hearts